FANDOM

HistoriaEdytuj

Premiera konsoli odbyła się 11 listopada 2006 w Japonii[7] i 17 listopada w USA. W innych regionach, w tym w Europie premiera odbyła się 23 marca 2007[8]. W Polsce w dniu premiery konsola była dostępna w wersji 60 GB ze wsteczną kompatybilnością z PlayStation 2, której jest następcą. Wersje obecne w produkcji to Slim 160 GB, 320 GB (sprzedaż od lipca 2010), różnią się od poprzednich (wersji FAT) inną obudową (jest cieńsza oraz stworzona z matowego wykończenia, w przeciwieństwie do poprzednich modeli które były błyszczące) oraz o połowę mniejszym poborem prądu[9] i cichszą pracą. Poprzednie wersje 20 GB (tylko Ameryka Północna i Japonia), 40 GB, 60 GB, 80 GB i 160 GB oraz pierwsze wersje Slim – 120 GB i 250 GB – zostały wycofane z produkcji (aczkolwiek wersje 80 GB oraz 160 GB są jeszcze dostępne w sklepach, tj. Slim 120 GB i 250 GB). PlayStation jest konkurencją dla konsol Microsoftu (Xbox 360) oraz Nintendo (Wii). 28 września 2012 roku miała premięrę wersja Super Slim. Jest ona dostępna w dwóch wersjach : pierwsza z 500 GB dyskiem i druga z 12 GB pamięcią flash. Jest ona mniejsza i lżejsza od zwykłego slima. Ta pojemniejsza będzie sprzedawana za 299 euro (w zestawie z grą FIFA 13), zaś ta z dyskiem flash za 229 euro (będzie można do niej podłączyć 2.5-calowy dysk wewnętrzny SATA lub dokupić 250 GB oficjalny dysk do PS3).

Specyfikacja technicznaEdytuj

Konsola posiada możliwości multimedialne – możliwość odczytywania filmów na Blu-ray i DVD, muzyki i zdjęć z sieci lokalnej oraz nośników USB (np. pamięci przenośnej, dysków twardych, aparatów cyfrowych i odtwarzaczy muzyki). Istnieje możliwość podłączenia również kamery PS Eye. Znacznie rozwinięta w stosunku do poprzednich konsoli Sony została obsługa Internetu. Wbudowana przeglądarka internetowa umożliwia przeglądanie stron WWW, sieć PlayStation Network umożliwia granie w gry w trybie wieloosobowym, przechowywanie listy przyjaciół, granie w gry online oraz możliwość ściągania gier i innych materiałów z PlayStation Store. Obsługę konsoli i korzystanie z Internetu ułatwia możliwość podłączenia komputerowych myszek i klawiatur (kompatybilne są wszystkie na USB oraz większość na Bluetooth), aczkolwiek większość gier z nich nie korzysta. Wbudowane złącze Ethernet oraz obsługa sieci bezprzewodowych Wi-Fi umożliwiają łatwe podłączenie konsoli do Internetu.

Od 30 listopada 2008 dostępna jest klawiatura (w 8 wersjach językowych) zakładana na kontroler DualShock 3/Sixaxis przy pomocy specjalnego klipsa, komunikuje się z konsolą poprzez technologię Bluetooth oraz posiada własny port miniUSB do parowania z konsolą i ładowania. 11 grudnia 2008 roku ponownie po rocznej przerwie ruszyła otwarta wersja beta PlayStation Home.

ProcesorEdytuj

Centralną jednostką obliczeniową konsoli jest procesor Cell zaprojektowany wspólnie przez firmy IBM, Sony i Toshiba. Składa się on z głównego 64-bitowego procesora PowerPC (tzw. "Power Processing Element" lub PPE) oraz siedmiu rdzeni typu "Synergistic Processing Elements" (SPEs). Taka architektura daje 1 rdzeń do uniwersalnego użytku oraz 7 użytecznych, wyspecjalizowanych rdzeni, które maja ograniczony dostęp do pamięci oraz posiadają inną architekturę niż rdzeń główny. Taki podział umożliwia specjalizacje rdzeni, czego efektem jest bardzo duża szybkość w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań[10]. Wydajność procesora Cell jest tak duża, że pierwszy superkomputer, zbudowany z użyciem tego procesora, okazał się najwydajniejszym komputerem na świecie (osiągając szybkość ponad 1400 teraflopów[11]), i jest ponad trzykrotnie szybszy niż poprzedni rekordzista (którego wydajność wynosi 460 teraflopów)[12]. Cell jest pierwszym procesorem który umożliwił osiągnięcie wydajności przekraczającej 1000 teraflopów[12].

Architektura Cella jest wydajna, ale wymaga innego podejścia do programowania niż popularne architektury używane w komputerach osobistych, co może być wyzwaniem dla programistów którzy wcześniej programowali tylko na PC. Programowanie Cella jest uważane za trudne[13], choć architektura Cella jest elastyczna i umożliwia projektowanie współpracy między rdzeniami używając najbardziej odpowiednich dla programisty mechanizmów[14], to wymaga wiedzy oraz wysiłku aby zarządzać współpracą między rdzeniami. Aby ułatwić to zadanie, IBM opublikował narzędzia ułatwiające automatyczne przystosowanie kodu do działania na wielu rdzeniach[13], co zwalnia programistę od ręcznego zarządzania podziałem na rdzenie (jednak wciąż wymaga pisania kodu z uwzględnieniem architektury procesora). Do użytku w grach konsola udostępnia sześć rdzeni, gdyż siódmy jest dezaktywowany, aby usprawnić produkcję (nawet gdy procesor opuści taśmę produkcyjną z niesprawnym jednym rdzeniem, może być użytkowany jako w pełni funkcjonalny), a ósmy zarezerwowano do obsługi systemu operacyjnego konsoli. Każdy rdzeń taktowany jest zegarem 3,2 GHz. Procesor działa w trybie in-order execution.

Charakterystyka PPE:

Charakterystyka SPE:

  • typ RISC z 128-bitowymi instrukcjami SIMD (optymalizacja do wykonywania tych samych operacji na dużych ilościach danych)
  • optymalizacja obliczeń wektorowych (przetwarzanie grafiki w grach i dekodowanie sygnału wideo) kosztem ograniczonego zestawu instrukcji
  • wydajne szczególnie przy równoległym planowaniu zadań (gdy obliczenia dają się możliwie równomiernie rozłożyć między poszczególne rdzenie)
  • mało wydajne w obliczeniach wymagających np. przewidywania rozgałęzień (ang. branch prediction)
  • po 256 kB lokalnej pamięci wbudowanej SRAM dla każdego rdzenia na instrukcje i dane
  • zgodne z IEEE 754 w podwójnej precyzji

W starszych modelach konsoli znalazł się także EE (Emotion Engine) i GS (Graphics Synthesizer), pomagające w renderowaniu grafiki w grach na konsolę PS2, a także niekiedy pomaga renderować gdy główny procesor jest zbyt obciązony.

Procesor graficzny (RSX)Edytuj

Zaprojektowany wspólnie przez firmy NVIDIA i Sony[17]. Jego możliwości można porównać do układu graficznego – 6800Ultra w trybie SLI (2x 6800 Ultra) lub do jednej 7900GTX.

  • jądro zbudowane z 300 mln. tranzystorów
  • taktowanie rdzenia 500 MHz[18]
  • taktowanie jednostek pixel shader 550 MHz
  • 128-bitowa szyna danych pamięci GDDR3
  • 96 kB pamieci podręcznej L1 i L2 dla tekstur na każdą grupę 4 jednostek pixel shader. Łącznie 576 kB dla wszystkich jednostek pixel shader
  • komunikacja z procesorem za pomocą FlexIO
  • jedno wyjście wysokiej rozdzielczości max 1080p
  • programowalne, szeregowe potoki cieniowania
  • 256 megabajtów własnej pamięci RAM dla grafiki
  • 24 jednostki Pixel Shaders i 8 Vertex Shaders
  • 8 jednostek ROP
  • oparty na NV47 NVIDII
  • zastosowano shadery specjalizowane, w przeciwieństwie do Xboksa 360 który posiada shadery zunifikowane

Pamięć operacyjnaEdytuj

Łącznie 512 MB pamięci, dzielonej na dwie:

  • 256 MB XDR DRAM pamięci systemowej (Rambus), taktowanej z częstotliwością 400 MHz (3,2 GHz efektywnie)[19]o przepustowości 25,6 GB/s
  • 256 MB GDDR3 pamięci graficznej, taktowanej z częstotliwością 650 MHz (1,3 GHz efektywnie) o przepustowości 22.4 GB/s (w starszych modelach pamięć ma taktowanie 700 MHz @ 1,4 GHz)[20]

PrzepustowośćEdytuj

  • komunikacja pomiędzy PPE, wszystkimi SPE, kontrolerem pamięci i I/O odbywa się przez Element Interconnect Bus (EIB) które oferuje teoretyczną maksymalną przepustowość wynoszącą 204.8GB/s[21]

DźwiękEdytuj

  • możliwość dekodowania Dolby Digital 5.1, DTS (za przetwarzanie odpowiedzialny jest procesor).
  • obsługa dźwięku stereo, 5.1, lub 7.1[22]
  • wyjście dźwięku jest możliwe przez kabel kompozytowy (chinch), kabel optyczny lub złącze HDMI.

Pamięć masowaEdytuj

  • Blu-ray: PLAYSTATION 3 2xBD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE
  • DVD: PlayStation 2 8xDVD-ROM, PLAYSTATION 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
  • CD: PlayStation 24xCD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD (wybrane modele), SACD Hybrid (wybrane modele), SACD HD (wybrane modele), DualDisc, DualDisc (dźwięk), DualDisc (DVD)
  • w zależności od wersji dysk 20 GB, 40 GB, 60 GB, 80 GB, 160 GB(wersja FAT), 120 GB, 160 GB, 250 GB, 320 GB (wersja SLIM) z możliwością zmiany na dowolny inny (kompatybilność z dowolnymi dyskami SATA 2,5 cala) bez utraty gwarancji.

Kursywa oznacza brak odczytu danego typu dysków w wersji 40 GB i 80 GB, Sony Polska podaje, że nie jest ona wstecznie kompatybilna z grami na PlayStation 2.

KomunikacjaEdytuj

Playstation 3 oferuje następujące możliwości komunikacji:

  • Bluetooth 2.0
  • porty USB 2.0 (początkowo 4[23], w obecnie produkowanych wersjach: 2 z przodu)
  • IEEE 802.11 b/g Wi-Fi (do łączenia się z internetem oraz PlayStation Portable – brak w wersji z 20 GB dyskiem)
  • Gigabit Ethernet – 1 gniazdo
  • slotów na karty pamięci Standard/Duo oraz standard/mini Memory Stick (brak w obecnie produkowanych wersjach)
  • slot na dysk 2,5 cala o dowolnej pojemności 2.5 Serial ATA[24]

Wyjście Audio/VideoEdytuj

  • możliwe rozdzielczości: 480i (NTSC z przeplotem), 480p (NTSC progresywny), 576i (PAL z przeplotem), 576p (PAL progresywny), 720p (HD progresywny), 1080i (FULL HD z przeplotem), 1080p (FULL HD progresywny)
  • jedno wyjście HDMI dające możliwość wyświetlania obrazu 1920x1080 bez przeplotu
  • wyjście optyczne audio (S/PDIF)
  • różne wyjścia analogowe

Porównanie modeliEdytuj

Każda konsola Fat ma napęd czytający płyty Blu-ray/DVD/CD, złącze HDMI 1.3a, złącze Ethernet, Bluetooth 2.0.

Natomiast konsole Slim posiadają napęd czytający płyty Blu-ray/DVD/CD, złącze HDMI 1.4a, złącze Ethernet, Bluetooth 2.0. Możliwość uruchamiania gier ze starszych konsoli (PlayStation i PS2) jest zależna od modelu[3].

Najnowsza wersja konsoli Super Slim posiada identyczne parametry techniczne co wersja Slim. Wersja z pamięcią flash 12 GB, jako wersja ekonomiczna, posiada dodatkowo możliwość skorzystania z własnego dysku SATA lub zamontowanie na dedykowanej podstawce dysku o pojemności 250 GB

Więcej z Fandomu

Losowa wiki